Goed Bestuur: Standpunten NSC Partij voor een Effectief Bestuur

Overzicht

Het bestuurlijk stelsel van Nederland heeft jarenlang verwaarlozing ondergaan, wat heeft geleid tot slechte besluitvorming, slechte controle op beleid en vermalen burgers. Om deze problemen aan te pakken, zijn er tien voorstellen voor herstel opgesteld in het boek Een nieuw sociaal contract. Deze voorstellen zijn gebaseerd op de ervaringen in het toeslagenschandaal en zijn de afgelopen twee jaar uitgewerkt. Het boek van Pieter Omtzigt Nieuw Sociaal Contract staat sinds kort op de website. Dat is absoluut een aanrader.

Een aantal van deze voorstellen zijn ingediend in de Tweede Kamer, waar sommige met succes zijn behandeld en andere zonder succes. Een aantal voorstellen zijn uitgewerkt in initiatiefnota’s met kant-en-klare wetsteksten, zodat ze klaarliggen om te worden ingevoerd.

De tien voorstellen omvatten onder andere het schrappen van het verbod op toetsen van wetten aan de Grondwet, het serieus nemen van de opdracht en kerntaken in de Grondwet, het verbeteren van de wetgeving door meer systematische, artikelsgewijze behandeling van wetgeving door de Tweede Kamer, en het hervormen van de ambtelijke dienst. Andere voorstellen zijn gericht op het versterken van de band tussen kiezers en gekozenen, het op orde brengen van de rechtsbescherming, het instellen van onafhankelijk toezicht op naleving van wet- en regelgeving en beleid, en het creëren van een levendig en onafhankelijk maatschappelijk middenveld met gewortelde maatschappelijke organisaties. Daarnaast moeten de archieven op orde worden gebracht en moet er minder besluitvorming plaatsvinden op basis van niet-openbare modellen en meer denktanks.

Als deze tien voorstellen niet worden uitgevoerd, zal er ergens anders een toeslagen schandaal of een gasschandaal plaatsvinden. Daarom moeten deze voorstellen een voor een worden aangepakt, in de wetenschap dat het niet voldoende zal zijn. Zaken zoals het doorgeschoten inzetten van consultants moeten ook worden aangepakt.

Meer informatie over deze voorstellen en de standpunten die Pieter heeft ingenomen in de afgelopen jaren, zijn te vinden in het basisdocument. Daarnaast kan er in het grondslagen document en op de partijprogramma pagina verder worden gelezen over hoe de overheid en samenleving zich tot elkaar moeten verhouden.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de belangrijkste opvattingen van de NSC-partij met betrekking tot goed bestuur?

De NSC-partij is van mening dat goed bestuur essentieel is voor het welzijn van de samenleving. Zij geloven dat goed bestuur leidt tot transparantie, verantwoordingsplicht en efficiëntie. De partij streeft naar een overheid die eerlijk en open is, waarbij burgers vertrouwen hebben in de beslissingen die worden genomen.

Hoe verschilt de NSC-partij van andere politieke partijen als het gaat om goed bestuur?

De NSC-partij onderscheidt zich van andere politieke partijen door haar focus op goed bestuur. Zij geloven dat goed bestuur de basis is voor een gezonde en welvarende samenleving. De partij stelt dat de overheid verantwoordelijk is voor het creëren van een omgeving waarin burgers kunnen floreren.

Welke concrete maatregelen stelt de NSC-partij voor om goed bestuur te bevorderen?

De NSC-partij stelt voor om de transparantie en verantwoordingsplicht van bestuurders te vergroten. Zij willen de bureaucratie verminderen en de efficiëntie van de overheid verbeteren. De partij wil ook de betrokkenheid van burgers vergroten door middel van burgerparticipatie.

Hoe ziet de NSC-partij de rol van de overheid in het bevorderen van goed bestuur?

De NSC-partij gelooft dat de overheid een cruciale rol speelt in het bevorderen van goed bestuur. Zij stelt dat de overheid verantwoordelijk is voor het creëren van een omgeving waarin burgers kunnen floreren. De overheid moet transparant en verantwoordelijk zijn en zich inzetten voor het welzijn van de samenleving.

Wat zijn de gevolgen van slecht bestuur volgens de NSC-partij?

De NSC-partij stelt dat slecht bestuur leidt tot een gebrek aan vertrouwen in de overheid en kan leiden tot corruptie en inefficiëntie. Dit kan leiden tot een afname van de economische groei en welvaart, en kan de samenleving in gevaar brengen.

Hoe wil de NSC-partij de transparantie en verantwoording van bestuurders vergroten?

De NSC-partij stelt voor om de transparantie en verantwoordingsplicht van bestuurders te vergroten door middel van wetgeving en regelgeving. Zij willen ook de betrokkenheid van burgers vergroten door middel van burgerparticipatie en openbare hoorzittingen. De partij gelooft dat dit zal leiden tot een eerlijkere en meer verantwoordelijke overheid.

Andere standpunten van de NSC zijn Bestaansrecht voor iedereen.

Vergelijkbare berichten